§3. Sposoby realizacji zadań

 

15.Poradnia realizuje zadania poprzez:

1)prowadzenie badań diagnostycznych:

a)psychologicznych

b)pedagogicznych

c)logopedycznych

d)konsultacji lekarskich

2)wydawanie orzeczeń, opinii, informacji o wynikach diagnozy

3)prowadzenie indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci
i młodzieży

4)terapię rodzin

5)grupy wsparcia

6)warsztaty

7)porady i konsultacje

8)udział w spotkaniach odpowiednio nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce

9)udział w zebraniach rad pedagogicznych

10)mediacje

11)interwencje kryzysowe

12)wykłady i prelekcje

13)działalność informacyjno-szkoleniową.

14)organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.

15)realizacja wspomagania przedszkoli szkół i placówek obejmuje :

a)pomoc w diagnozowaniu potrzeb,

b)ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb,

c)zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,

d)wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania;

16.W Poradni są organizowane i działają zespoły orzekające.

1)zespoły orzekające, na wniosek rodzica/opiekuna prawnego/pełnoletniego ucznia, wydają:

a)orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz dla dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz niedostosowanych społecznie; wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy;

b)orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego;

c)orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;

d)orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci
i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim;

e)opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole;

2)Zespoły orzekające wydają orzeczenia i opinie dla dzieci i młodzieży uczęszczających do przedszkoli, szkół i ośrodków, mających siedzibę na terenie działania Poradni oraz dzieciom, zamieszkałym na terenie działania Poradni które nie rozpoczęły spełniania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, nie korzystają z wychowania przedszkolnego    i nie są objęte zajęciami rewalidacyjno – wychowawczymi.

3)Szczegółowe zasady powoływania i działania zespołów orzekających określa Regulamin Zespołów Orzekających PPP w Dąbrowie Górniczej.

17.Poradnia wydaje opinie w sprawach:

1) wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej;

2)odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego;

3)objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;

4)objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu, szkole
lub w placówce;

5)zwolnienia ucznia z wadą słuchu, głęboką dysleksją, autyzmem, zespołem Aspergera, afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi z nauki drugiego języka obcego;

6)dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania
do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego zaburzenia i odchylenia rozwojowe uniemożliwiają sprostanie tym wymaganiom;

7)dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania
do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;

8)spełniania przez dziecko odpowiednio: obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą;

9)udzielania zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;

10)pierwszeństwa przyjęcia ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej;

11)przyjęcia ucznia szkoły podstawowej do oddziału przysposabiającego do pracy;

12)zezwolenie na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonania określonej pracy lub nauki zawodu;

13)braku przeciwwskazań do wykonania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;

14)objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;

15)inne opinie o przebadanych.

18.Tryb wydawania opinii oraz jej zawartość merytoryczną określa procedura wydawania opinii przez Poradnię Psychologiczno–Pedagogiczną w Dąbrowie Górniczej.

19.Poradnia realizuje zadania, współdziałając z innymi poradniami, placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.

Zakres współpracy obejmuje:

1)rozwijanie potencjału rozwojowego dzieci i młodzieży

2)profilaktykę zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych wynikających
z zagrożeń współczesnej cywilizacji; profilaktykę w zakresie ochrony zdrowia psychicznego

3)planowanie i przeprowadzanie form wspomagania przedszkoli, szkół i placówek

4)udzielanie wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom i specjalistom realizującym zadania z zakresu pomocy psychologiczno–pedagogicznej,

5)diagnozowanie stanu zdrowia dziecka - określanie potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych dziecka chorego,

6)wspieranie edukacyjnej i wychowawczej funkcji rodziny, profilaktyka przemocy

7)prowadzenia praktyk w zawodach statutowo związanych z działalnością poradni

20.Współdziałanie jest organizowane na bieżąco, a jego formy uwzględniają potrzeby i możliwości lokalnej społeczności i podmiotów współpracujących. Osobą odpowiedzialną za organizację współpracy jest dyrektor Poradni                            i wskazani przez niego pracownicy pedagogiczni.

21.„Zadania Poradni mogą być realizowane w formie zdalnej.

22.Formy pracy zdalnej Poradni odbywają się z użyciem środków komunikacji elektronicznej, przede wszystkim Platformy Microsoft Teams, poczty e-mail lub innych zgodnie z dostępnością form pracy zdalnej dla odbiorców pomocy oferowanej przez Poradnię”

23.Materiały do zajęć mogą być dostarczane za pomocą poczty e-mail , platformy Microsoft Teams.

24.Zasady bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach zdalnych określane są we współpracy z przedstawicielem placówki, dla której uczniów organizowana jest forma pomocy lub z rodzicami / opiekunami ucznia, pełnoletnim uczniem, w szczególności z uwzględnieniem aby długość czasu realizowanych form pomocy zdalnej nie kolidowała z dobrostanem ucznia,

25.Uczestnicy form pomocy zdalnej grupowej potwierdzają swoją obecność przede wszystkim za pośrednictwem placówki, dla której uczniów forma jest organizowana lub w przypadku pomocy indywidualnej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w tym sms, telefon , e-mail , platforma Microsoft Teams.

© Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Dąbrowie Górniczej